Het visioen aan de binnenbaai

Het visioen aan de binnenbaai voorzijde
Het visioen aan de binnenbaai achterzijde
  • Het visioen aan de binnenbaai voorkant
  • Het visioen aan de binnenbaai achterkant

Oek de Jong (1952) studeerde kunstgeschiedenis. Hij was redacteur bij De Revisor en doceerde aan de universiteiten van Leiden en Berlijn. In 1977 debuteerde Oek de Jong met een verhalenbundel. Zijn doorbraak was in 1979 met de roman ' Opwaaiende zomerjurken' , waarvoor hij de F. Bordewijk-prijs kreeg, gevolgd door het even succesvolle ' Cirkel in het gras' . In 1993 verscheen zijn novelle ' De inktvis' . De verzameling essays ' Een man die in de toekomst springt', waarvan de tweede vermeerderde druk in 2004 verscheen, werd bekroond met de Busken Huetprijs. Het werk van Oek de Jong werd onder andere vertaald in Duitsland en Scandinavië; ' Een Kreis im Gras' , verschenen bij Piper Verlag in München, kreeg lovende kritieken. In oktober 2002 verscheen de roman ' Hokwerda's kind' die bijzonder goed ontvangen werd. Het werd in België genomineerd voor de Gouden Uil en in Nederland voor de Libris Literatuurprijs. Vertalingen verschenen in Duitsland, Frankrijk en Denemarken. Oek de Jongs dagboek ' De wonderen van de heilbot' verscheen in 2006. In 2012 verscheen ' Brief aan een jonge Atlas' , met zes onbekende, autobiografische teksten uit het begin van Oek de Jongs schrijverschap. De roman 'Pier en oceaan' uit 2012 stond op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs en werd bekroond met de Gouden Uil, de F. Bordewijk-prijs en de Zeeuwse Boekenprijs. In 2013 verscheen ' Wat alleen de roman kan zeggen' . De Jong gaat in dit essay op zoek naar het unieke en het onvervangbare van de roman. Recentelijk publiceerde Oek de Jong ' Het visioen aan de binnenbaai' , dat beschouwd kan worden als het vervolg op ' Een man die in de toekomst springt' . In deze bundel gaat Oek de Jong op zoek naar de bronnen van zijn schrijverschap: verlangen naar nabijheid, drang tot intimiteit, de aantrekkingskracht van het duistere. Hij schrijft over dichters, denkers, schilders en schrijvers van toen en nu met wie hij zich verwant voelt. Zijn laatste roman ' Zwarte schuur' (2019) werd onderscheiden met de Boekenbon Literatuurprijs 2020 en stond op de shortlist voor de Libris Literatuur Prijs 2020. In november 2020 verscheen 'Het glazend zwart van mosselen', een momentale uitgave van autobiografische essays en reisverhalen. http://www.oekdejong.nl (Foto: Marie-Jeanne van Hövell tot Westervlier)

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789025449322
Auteur Oek de Jong
Uitgever Atlas Contact, Uitgeverij
Taal Nederlands
Uitvoering E-Book
Pagina's 213
In 'Het visioen aan de binnenbaai' betreedt de lezer de persoonlijke wereld van de Oek de Jong. Hij ziet als het ware de achterkant van het weefsel waaruit de grote romans zijn opgetrokken: de drijfveren van de schrijver, diens voorbeelden, herkenningen, fascinaties en obsessies. Zo verhaalt Oek de Jong over het ontstaan van zijn klassieker Opwaaiende zomerjurken en over zijn vriendschappen met de jong gestorven Frans Kellendonk en de gedoemde dichter Arie Visser. Over erotische aantrekkingskracht en mystieke bezieling. Over het verlangen naar het nu en de nabijheid van het verleden. Voor Oek de Jong vormen deze zestien verhalen een 'zinrijk', een samenhangend geheel van beelden en ideeën, een beschutting tegen het barre niets.Sinds zijn debuutroman Opwaaiende zomerjurken publiceerde Oek de Jong naast essays en dagboekaantekeningen romans die als klassieken in de naoorlogse literatuur worden erkend: Cirkel in het gras, Hokwerda’s kind en Pier en oceaan. Boeken waaraan duizenden lezers zich overgaven, vanwege de concentratie, intimiteit en gepassioneerdheid die eruit spreken.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.